Dariusz Mioduski - fot. Woytek / Legionisci.com
REKLAMA

Gdzie jest miejsce Legii w Europie?

Mioduski: Widmo superligi wyeliminowane

Woytek i Wiśnia, źródło: Legionisci.com

Legia rozpoczyna budowę ośrodka treningowego, by lepiej szkolić i próbować doskoczyć do najlepszych. Z kolei w ostatnich dniach European Club Association (ECA), zrzeszający ponad 200 europejskich klubów, przedstawił wstępny plan zmian w europejskiej piłce od 2024 roku. Trudno nie odnieść wrażenia, że najbogatsze kluby chcą być jeszcze bogatsze, droga do Ligi Mistrzów będzie jeszcze bardziej wyboista, a przepaść finansowa coraz większa.

W Lidze Mistrzów będą rywalizować 32 zespoły, tyle samo w Lidze Europy, a dodatkowo powstanie trzeci poziom rozgrywek, o który będą zapewne walczyć polskie drużyny. Gdzie w tym wszystkim będzie miejsce Legii? O to spytaliśmy prezesa stołecznego klubu.

Za ile lat taki ośrodek przyniesie klubowi pierwsze efekty?
Dariusz Mioduski: - Myślę, że nie będziemy musieli długo czekać. To nie jest tylko kwestia infrastruktury, ale całego procesu szkolenia trenerów i te prace już się toczą. Intensywnie pracujemy nad tym, żeby nasza cała część ludzka była przygotowana do tego, żebyśmy jak powstanie ośrodek z marszu mogli pracować dalej. Wykonujemy duży wysiłek jeśli chodzi o selekcję i szkolenie trenerów, opracowanie modelu szkolenia. Sądzę, że będziemy widzieć efekt stosunkowo szybko. Nie będziemy musieli czekać 10 lat, ale 3-5 lat to taki harmonogram, który jest jakimś minimalnym.

Dzisiaj nie możemy sobie w Polsce pozwolić, żeby stać w miejscu. Musimy się rozwijać i powinniśmy rozwijać się szybciej niż inni, bo jesteśmy zacofani w stosunku do krajów, do których aspirujemy. I nie mówię o górnej piątce, ale o krajach następnej piątki. Musimy wykonać kroki, które w bardzo szybki sposób nadrobią ten dystans - a mamy ku temu możliwości, bo mamy pulę talentów, wynikających z naszej populacji i naszego charakteru. Widzę coraz większą świadomość po stronie publicznej i rządowej. W klubach wszyscy zaczynają rozumieć, że to jest nasza droga. Teraz jak jest ta świadomość, przydałoby się usiąść razem i określić, w którą stronę idziemy. Przydałoby się o wiele więcej pieniędzy, bo z punktu widzenia doskoczenia do tego punktu, powinny być o wiele większe.

Jaką część budżetu Legii będzie stanowiła akademia?
- Już dziś akademia jest istotną częścią budżetu i wynosi 10-11 mln zł rocznie. Po wybudowaniu ośrodka to będzie ładnych o kilka milionów więcej. Mam nadzieję, że nasze przychody będą rosły, ale to będzie 15-20% naszego budżetu.

Jak przyszłość Legii wygląda w kontekście rewolucji pucharowej, która ma nastąpić za 5 lat. Gdzie będzie miejsce Legii w nowym rozdaniu?
- Miejsce Legii powinno być co najmniej na drugim poziomie w Europie. Nie ma również powodów, dla których nie powinniśmy walczyć o to, aby znaleźć się w pierwszym, chociaż nie będzie to proste. Jeżeli za pięć lat będziemy odpowiednio przygotowani, właśnie m.in. dzięki tym rzeczom, które robimy teraz i systematycznemu budowaniu klubu, to sądzę, że tam jest nasze miejsce. Muszę powiedzieć, że to jest nie tylko moje zdanie. Środowisko piłkarskie w Europie też oczekuje i spodziewa się tego, że powinniśmy tam trafić.
Natomiast tu nie wszystko zależy tylko naszej pracy, ale również od współpracy całej piłki w Polsce. Jeżeli nie będziemy mieli klubów regularnie grających w europejskich pucharów, to prawdopodobieństwo tego, że my tam będziemy, będzie o wiele mniejsze. Jako liga jeszcze bardziej spadniemy w rankingu i ta droga do gry w fazach grupowych bardziej się skomplikuje. Będziemy wtedy na peryferiach. W interesie wszystkich jest to, żebyśmy mieli kilka drużyn, które są w stanie nas reprezentować w Europie.

Ten drugi poziom to odpowiednik Ligi Europy? Czy te zmiany idą w dobrym kierunku?
- Moim zdaniem ten drugi poziom będzie wyższy niż obecnej Ligi Europy - tam będą tylko 32 drużyny. Nie wiem czy te zmiany idą w dobrym kierunku. Gdybym mógł sam zdecydować, to powiedziałbym, żeby wszystko zostało tak jak teraz. Nawet moglibyśmy wrócić do formy, która była jeszcze parę lat temu, jak była pełna reforma Platiniego i było po prostu łatwiej. Świat jednak idzie, tam gdzie idzie. Dzięki, powiedzmy, mojej pracy mamy na to wszystko trochę wpływu. Walczę o to, aby dla takich klubów jak Legia ta droga była jak najlepsza. Rzeczywistość jest jednak taka, jaka jest. Polaryzacja jest coraz większa. Najlepsze kluby stają się globalnymi markami - nie tylko futbolowymi, ale i całymi spółkami mediowymi. Musimy gdzieś wytyczyć własną drogę i sprawdzić, gdzie tak właściwie jesteśmy. Jedyne, co udało się zrobić, to co wejdzie w życie po 2024 roku, będzie dla Polski korzystne, ale pod jednym warunkiem - musimy mieć kilka klubów, które będą w stanie wygrywać.

Czy to wszystko idzie w stronę NBA czy NFL?
- Mi się wydaje, że to zagrożenie właśnie wyeliminowaliśmy. Przez najbliższe co najmniej 10 lat nie będzie koncepcji stworzenia superligi. Wydaję mi się, że system, który wejdzie w życie po 2024 roku, będzie systemem lig europejskich, które są podzielone, ale jest możliwość awansu ze słabszej do lepszej. Taka możliwość może nie będzie bardzo duża, ale będzie. Powinniśmy spojrzeć na siebie, jako Polska i polskie kluby i zobaczyć, co musimy zrobić, aby tam się dostać.

Czy to nie oznacza marginalizacji rozgrywek ligowych? Puchary mają odbywać się w weekendy...
- To jest propaganda lig i niektórych osób. Nikt takiego czegoś nie powiedział. Może za 20 lat coś takiego będzie. Nie wykluczam tego, że coraz więcej drużyn chce grać w Europie, a w wielu krajach te rozgrywki są kiepskiej jakości. Pytanie, gdzie my jako Polska powinniśmy być. Jesteśmy szóstym co do wielkości krajem w Europie, zajmującym pod względem gospodarki ósme miejsce. Powinniśmy być więc w pierwszej dziesiątce lig Europy. W tym wszystkim są tylko nasze głowy, które przeszkadzają nam to osiągnąć. Samo się jednak nic nie stanie. W przyszłości możemy być silną ligą, być może z powodu różnych barier jak np. język, nie będziemy globalni, ale naszym celem powinno być to, żebyśmy byli bardzo wysoko.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (19)

+dodaj komentarz
Jerry - 29.03.2019 / 08:24, *.netfala.pl

Trzymam kciuki za p. Mioduskiego. To jest człowiek który chce budować Legię na lata, a nie tak jak niektórzy wychwalani tu wcześniej businesmani, którzy osiągnęli błyskotliwy, acz krótkotrwały sukces, skasowali kasę i uciekli w momencie kiedy wiadomo było, że więcej się już nie wyciśnie. Z jednej strony p. Mioduski jest , moim zdaniem, bardzo dobrym businesmanem i takie projekty, jak budowa akademi i planowanie przyszłości, to jest to w czym jest dobry. Niestety jest tez druga strona. Piłkarsko nie bardzo się sprawdza. Nie ma wyczucia do trenerów. Polega na doradcach a tym bardziej chyba zależy na szybko przytulonej kasie niż na Legii.

odpowiedz
oLaf - 28.03.2019 / 22:49, *.vectranet.pl

... żeby to wszystko byłó takie łatwe.... prawda jest taka, że Legia sprzedaje każdego zawodnika (dotychczas) jak ktoś tylko zapłąci 2 mln Euro (Projo, Niko) a w Europie.... kupuje się średnich zawodników od 6-9 mln Euro.... nas po prostu na nich nie stać! : (

Jakiś Spartak czy CSKA który jest właściwie niezauważalnym średniakiem w Europie kupują zawodników po 20 mln Euro!!! Teraz widać jaka przepaść nas dzieli od ledwo średniaków.... : O

Masakra, nie wiem jak to zmienić bo cała polska liga z roku na rok gra coraz gorzej... Legia była jedynym wyjątkiem w LE ale to już się skończyłó...

odpowiedz
xman - 28.03.2019 / 14:46, *.play-internet.pl

Rozumiem zamysł Pana Loczka, ale jak wiemy, mówi jedno, robi drugie.
Nie mam powodu by mu wierzyć.
Nie umie ogarnąć dobrego trenera dla 1 zespołu, a co dopiero mówić o kierowaniu takim przedsięwzięciem. Już kilka razy przyznawał się do błędów. Legia to nie korporacja.

odpowiedz
Tomek Mokotów - 28.03.2019 / 19:10, *.play-internet.pl

@xman:


Dokładnie. Już parę razy w najważniejszych kwestiach zmieniał zdanie w ciągu paru tyg.

To nawet w korporacji by nie przeszło a tu piszemy o czymś odrobinę bardziej złożonym.

odpowiedz
Bubu - 28.03.2019 / 12:10, *.vectranet.pl

Dla nas widmo juz dawno oddalone

odpowiedz
Damian - 28.03.2019 / 09:20, *.188.85

3-5 lat? Panie Mioduski to nie z tym trenerem :) co mecz to jakaś padaka, zero pomysłu na grę zero stylu.. I te tłumaczenie r.s.p, że Jagiellonia Lech też niema stylu.. Żałosne. Ciężko się ogląda te mecze.. Trener do mnie nie przemawia i raczej już nic lepiej z tym panem nie będzie.

odpowiedz
xaxa1212 - 28.03.2019 / 15:19, *.inetia.pl

@Damian: czlowieku nie Sa Pinto odpowiada za szkolenie i Legia Camp. On tam nie ma wiele do gadania.

odpowiedz
Roma - 28.03.2019 / 09:18, *.plus.pl

Dużo słów a ile konkretnej treści? O ośrodku mówi się już od kilku ładnych lat, chyba 2 lub 3 lata temu zakupili teren i na jakim jesteśmy etapie? Przedstawia się inwestycję tak jakby chodziło o zaprojektowanie i wybudowanie mostu do Ameryki. A jeśli chodzi o drugi albo nawet pierwszy poziom w Europie, to niech pan prezes przypomni może z kim odpadliśmy w PP.

odpowiedz
Mateusz z Gór - 28.03.2019 / 06:58, *.inetia.pl

Proponuję najpierw SuperLegię zamiast SuperLigi. Zacznijmy od SuperTrenera i SuperPiłkarzy, a potem będzie już z górki.

odpowiedz
Tomek - 28.03.2019 / 07:40, *.113.189

@Mateusz z Gór: Ja proponuję najpierw może nie super ale prezesa który będzie poważny, a nie co pół roku będzie zmieniał koncepcje, z chorwackiej, na portugalska czy za chwilę będzie koncepcja jamajska. W Legii za Mioduskiego nie ma stabilizacji, jest cyrk na kółkach. A to jak pan Mioduski podnieca się tą akademią to śmieszy mnie bardzo. Liczy że będziemy mieli tam niesamowitych wychowanków. Będą tam pewnie piłkarze pokroju Furmana, Wolskiego, Łukasika czy Borysiuka, a więc zawodników dla których maksymalny poziom umiejętności piłkarskich to Wisły Płock i inne Lechię

odpowiedz
Mario - 28.03.2019 / 00:03, *.vectranet.pl

A ja uważam , że to słuszna i jedyna droga. Stary już jestem ale chciałbym doczekać plonów tego przedsięwzięcia.

odpowiedz
Klik - 28.03.2019 / 08:32, *.plus.pl

@Mario:
Dokładnie!!! Zgadzam się z Tobą, i dodam, że bez porządnej inwestycji w Akademia nigdy nie będzie Wielkiej Legii

odpowiedz
rajski - 28.03.2019 / 08:46, *.centertel.pl

@Klik: nie powinno się to odbywać kosztem jakości pierwszej drużyny. Takim wywiadem Miodek ma z głowy myślących jak wy dwaj, na jakieś 10 lat. Przyjmiecie każdy wynik sportowy bo....? -bo budujemy Akademię :)

odpowiedz
proste - 27.03.2019 / 23:16, *.206.37

Niema pieniędzy , to i nie mamy zawodników o wysokich umiejętnościach .

odpowiedz
tomiacab - 28.03.2019 / 08:09, *.centertel.pl

@proste : raczej odwrotnie. Nie ma zawodników o umiejętnościach to nie bedzie kasy, bo kto ma wywalczyć europuchary. Najpierw inwestycja, później profity, chyba, ze własciciel z dużą kasą. Miodek nie ma albo chęci sięgnąć do kieszeni albo ma puste kieszenie i boi się zaryzykować stworzenie składu, który da mu puchary i kasę, dlatego dopóki będzie rządził to będziemy siedzieć na tym mule, na którym osiedliśmy dwa lata temu. Zobaczymy w tym roku fazę grupową pucharów jak świnia niebo.

odpowiedz
Ciekawe... - 27.03.2019 / 23:06, *.play-internet.pl

Co by sie stalo jakby chinolom udalo sie to co kiedys udalo sie australijczykom czyli zmiana. Zamiast grac w azji chcieliby grac w europie. Ciekawe jak jakies super china fc z nieziemskim budzetem srartowalo by w f**k uefa champions league

odpowiedz
News⚽️Legia - 27.03.2019 / 22:35, *.122.219

Darek realizuje plany od dłuszszego czasu,ma cel I chce powtòrzyć sukses ale to ma być w dziedzinie sportu,ma trudnâ droge i kiepskich partnerów oni kochajá kase a Darek Legie!

odpowiedz
buahahahahaha - 28.03.2019 / 08:05, *.centertel.pl

@News⚽️Legia: ku... spadłem z krzesła :)

odpowiedz
tomiacab - 27.03.2019 / 21:52, *.play-internet.pl

"W tym wszystkim są tylko nasze głowy, które przeszkadzają nam to osiągnąć." - przynajmniej już wie dlaczego klub pod jego rządami zalicza notoryczny regres.

odpowiedz
Serwis Legionisci.com nie ponosi odpowiedzialności za treść powyższych komentarzy - są one niezależnymi opiniami czytelników Serwisu. Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy zawierających: wulgaryzmy, treści rasistowskie, treści nie związane z tematem, linki, reklamy, "trolling", obrażające innych czytelników i instytucje.
Czytelnik ponosi odpowiedzialność za treść wypowiedzi i zobowiązuje się do nie wprowadzania do systemu wypowiedzi niezgodnych z Polskim Prawem i normami obyczajowymi.
© 1999-2019 Legionisci.com - niezależny serwis informacyjny o Legii Warszawa. Herb Legii, nazwa "Legia" oraz pozostałe znaki firmowe i towarowe użyte zostały wyłącznie w celach informacyjnych.